AYURVEDA

AYURVEDA

Att vårda livet är att lära känna oss så väl att vi förstår de ibland subtila signaler som vår kropp och sinne ger oss.

Ayurveda, kunskapen om livet (ayur: kunskap, veda:liv), är en indisk läkekonst med tusenåriga anor från den vediska kulturen. I ayurveda är åtgärder för att behålla en god hälsa lika viktiga som att bota och lindra sjukdomar. För att hålla ett fysiskt och mentalt välbefinnande krävs att vi lever hälsosamt så att en balans infinner sig mellan våra elementära energier. Det är när balansen mellan dessa energier rubbas som vi riskerar att drabbas av sjukdom och ohälsa.


Enligt ayurveda är allas vår hälsopotential oändlig.

Det finns bara olika grader av obalanser som vi kan balansera genom vårt sätt att leva. Att vårda livet är att lära känna oss själva så väl att vi förstår de ibland subtila signaler som kropp och sinne ger oss. Hälsa är mer än frånvaro av sjukdom. Hälsa är att vara frisk och leva ett tillfredställande liv. Kropp och sinne i balans, matsmältning som fungerar, sover bra, kunna hantera livets upp och nedgångar, stadig energinivå och entusiastiska inför livet.

Kosten enligt ayurveda. Sattva , Rajas och Tamas - 3 gunas eller sinnestillstånd.





Tamas står för den tunga, svårsmälta maten, förstoppande, skapar trötthet, sjukdomar, depression
och oföretagsamhet. Tamastisk mat gör det svårare att utöva yoga, eftersom kroppen blir tung och lederna stela. Mat som påverkar i den riktningen är överkokt, stekt, mikromat, snabbmat, alkohol, droger, tobak, kött och alla syntetiska födoämnen, t.ex. sötningsmedel, färgämnen m.m.


Rajas står för aktivitet, otålighet, världslighet. Det är mat som skapar överaktivitet, nervositet, stress
och sömnproblem. En rajasisk diet är stimulerande för nervsystemet. Exempel på det är kaffe, grönt och svart te, tobak, choklad, starka kryddor, salt, smör, ost, socker, kött, fisk och ägg.

Sattva står för harmoni, klarhet, fridfullhet och andlighet. Det är den rena maten, lättsmält som tillför energi och lugn och får kroppen att fungera optimalt. Mat som innehåller fibrer, vitaminer och
antioxidanter. All frukt räknas som sattvisk så länge den är färsk, grönsaker, bönor, groddar, sallad, honung, ris, säd och bröd. Idealet är 80% råkost, 20% tillagad mat.

NYSKÖRDAT OCH NYLAGAT


Ayurvedan råder oss att äta nyskördat och nylagat, det är bäst ur näringssynpunkt. Rester blir sämre ju längre ifrån tillagning de kommer.

Näringsvärdet är som högst när plantan är mogen. Det bästa är att odla själv då grödorna som säljs i affären ofta skördas innan de är helt mogna. Näringstillförseln från marken avbryts när grönsaken skördas. Från det ögonblicket minskar också näringshalten hela tiden, fram tills dess att grödan tillagas och äts eller förmultnar.


Eva Sajjanbir Kaur


Yoga och meditationslärare, Ayurvediska hälsoråd, Sat Nam Rasayan Practice


KONTAKT


Email: info@sajjanbir.se

BOKA TID: kvällar och helger





© Copyright. All Rights Reserved.