KUNDALINIYOGA


"Det viktigaste i Kundaliniyoga är din egen upplevelse. Den träffar dig rakt i hjärtat. Inga ord kan ersätta din egen erfarenhet." Yogi Bhajan


Yoga är att möta livet så som det är.

Ordet Yoga är sanskrit och betyder förening av kropp, tanke och själ.


Kundaliniyoga räknas till en av de äldsta yogaformerna och har sitt ursprung i Indien och Tibet.

Idag används Kundaliniyoga även terapeutiskt under namnet medicinsk yoga. Ett Kundaliniyoga-pass innehåller enkla men effektiva kroppsställningar, andningstekniker och meditationer och avslappning.


Inom Kundaliniyogan finns enormt många olika pass och meditationer som balanserar, stärker och får igång flödet av energi i kroppen. Passen är dynamiska med fokus på andningen och alla kan vara med oavsett ålder och fysik. Andningen spelar en viktig och grundläggande roll i yogan. Enligt den yogiska filosofin förkroppsligar andningen människans livskraft, prana.


Kundalini är sanskrit (ungerfär som latinet för oss i Europa) och betyder den älskades hårlock , och syftar på den energi och medvetenhet som finns hos oss alla och som möjliggör föreningen med Atman, ditt sanna jag. Kundalini som en gudinna (shakti), en kvinnlig kraft, som symboliseras av en orm som beskrivs ligga sovande och ringlad tre och ett halvt varv runt ryggraden. Kundaliniyogan grundar sig på en egen fysiologi där människan har tio olika kroppar eller dimensioner, åtta chakrapunkter/energicentran. 


Kundaliniyoga är verkligen en yogaform för människan i vardagen. Ett sätt att skapa balans i ditt liv ;

"Lev i världen som näckrosen. Rötterna stadigt förankrade, blomman vänd mot himlen, mjukt flytande på vattnet...."

VIBRANCY

YOGA - en förening mellan kropp och själ, mellan det individuella medvetandet och universums obegränsade medvetenhet. 

Patanjalis Yoga Sutra

beskriver vad yoga är, praktiskt och filosofiskt.


Målet med yogan är medvetenhet och ett fridfullt varande där man har stillat sinnet. På sanskrit kallas slutmålet Samadhi och nås genom att följa den åttafaldiga vägen, där asanas, dvs de fysiska rörelserna, bara är en av åtta grenar. Vägen handlar om hur man är mot sig själv och andra, om andningen och med tiden om att kunna fokusera mer inåt och meditera. Alla de åtta grenarna innehåller olika principer och verktyg att fördjupa sig i.


Den åttafaldiga vägen:

Yama – 5 moraliska discipliner

Niyama – 5 förhållningssätt, självdisciplin

Asana - fysiska rörelser, kroppsställningar

Pranayam  - andningskontroll

Pratyahar – synkronisering av tankar och känslor

Dharana - koncentration

Dhyana – djup meditation

Samadhi - yogans högsta tillstånd. Upplysningen.

Ett tillstånd av stillhet, lycka, frihet i djup tillit


TIPS

INFÖR YOGAPASS OCH MEDITATIONER

TIPS INFÖR YOGAPASSET:


Ha på dig bekväma kläder och var barfota.  Undvik alltid att äta 2-3 timmar innan passet.  Du behöver ingen erfarenhet från yoga, alla är välkomna.


UNDER PASSET:

Känn in din kropp. Ögonen är slutna. Rikta uppmärksamheten inåt. Lyssna på din kropp. Det får aldrig göra ont, däremot kan det gärna få vara jobbigt.


Håll ut och bygg upp din inre styrka, du blir mer uthållig även i vardagen. Vilan är viktig för att integrera rörelserna i kroppen. Inom kundaliniyoga vilar vi ofta mellan övningarna.


Efter passet:  Drick vatten och ta det lugnt. Vila gärna några minuter efter passet.

5 SUTRAS ATT PÅMINNA SIG OM:


Vi lever i en tid som utmärks av turbulens, medvetenhet, information och energi. Yogi Bhajan gav oss 5 sutras för att lättare ta till oss den nya tidsåldern:


• Se dig själv i varje människa.

• Det finns en väg ut ur alla svårigheter.

• Fatta medvetna beslut, tro på det och känslan av stress och krav försvinner.

• Lyssna med medkänsla, och du undviker missförstånd.

• Se energin och kraften som finns i dig och i universum och din väg kommer att bli synlig



MEDITATIONENS EFFEKTER ENLIGT YOGAN


Efter 3 minuter: aura, cirkulation, blod påverkas

Efter 11 minuter påverkas även körtelsystemet och nervsystemet

Efter 31 minuter påverkar andning, körtlar och koncentration alla celler och rytmer i kroppen.

Efter 62 minuter förändras hjärnsubstansen: nya vägar i hjärnan

Efter 2,5 timmar påverkas psyke och personlighet djupt i det undermedvetna.



Eva Sajjanbir Kaur


Yoga och meditationslärare, Ayurvediska hälsoråd, Sat Nam Rasayan Practice


KONTAKT


Email: info@sajjanbir.se

BOKA TID: kvällar och helger





© Copyright. All Rights Reserved.